Reklama

Kompleksowy trening za 15 zł

Średnia cena karnetu do klubu fitness to wydatek rzędu 100-150 złotych miesięcznie. W zamian dostajemy dostęp do sprzętu, które umożliwia kompleksowy trening wszystkich grup mięśniowych. Kiedy jednak dysponujemy ograniczonym budżetem, możemy skorzystać z innego rozwiązania, a nasz budżet zamknie się w 15 złotych.

Mowa tu o taśmie fitnessowej, która umożliwia równie skuteczny i kompleksowy trening, a co najważniejsze, jednorazowa kwota, którą przyjdzie nam za nią zapłacić nie przekracza 15pln. To doskonała alternatywa, szczególnie dla początkujących i dużo podróżujących.

Do wyboru do koloru

Taśmy fitnessowe wykonane są z odmian lateksu, występują w różnych kolorach oznaczających stopień ich rozciągliwości, a tym samym opór jaki stawiają ćwiczącemu.

Wyróżniamy następujące kolory:

Reklama

Beżowy - opór bardzo lekki

Żółty - opór lekki

Czerwony - opór średnio-mocny

Zielony - opór mocny

Niebieski - opór bardzo mocny

Czarny - opór specjalnie mocny

Srebrny - opór super mocny

Złoty - opór maksymalnie mocny

Niezależnie od koloru, wszystkie taśmy charakteryzują się liniowym przyrostem oporu.

Tu należy subiektywnie ocenić swoje zdolności wysiłkowe i dobrać odpowiedni kolor. Osoby początkujące powinny kierować się w stronę taśm o bardzo lekkim i lekkim oporze. Osoby aktywne mogą sięgnąć po średnio-mocne i mocne, a osoby bardzo aktywne spróbować jednej z czterech najtrudniej rozciągliwych taśm.

Ważna uwaga: w przypadku, posiadania jednego koloru taśmy, prostą metodą na zwiększenie obciążenia wraz ze wzrostem wytrenowania jest zmniejszenie odległości między punktami uchwytu taśmy (węży uchwyt między ręką a ręka, lub między ręką a nogą)

Praktyka


Oto 7 podstawowych ćwiczeń. Ich wykonanie gwarantuje kompleksowe oddziaływanie na organizm 

Ćwiczenie 1 - Przysiady

Odpowiednik tradycyjnych przysiadów ze sztangą lub hantlami. Należy stanąć na środku taśmy, a końce chwycić w dłonie. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie kończyn dolnych.

Ćwiczenie 2 - Prostowanie tułowia

Odpowiednik tradycyjnego martwego ciągu lub tak zwanego "dzień dobry. Należy stanąć w niewielkim wykroku, środek taśmy umieścić pod stopą nogi wykrocznej, a końce chwycić w dłonie. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie dolnej części pleców oraz pośladków.

Ćwiczenie 3 - Pompki z oporem

Odpowiednik wyciskania na ławce na klatkę piersiową. Należy stanąć w podporze przodem, umieścić środek taśmy na plecach, a końce umieścić pod rękami wspartymi na podłożu. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie piersiowe oraz trójgłowe ramienia.

Ćwiczenie 4 - Ściąganie taśmy

Odpowiednik wiosłowania sztangą lub hantlami. Należy stanąć na lekko ugiętych nogach. Środek taśmy umieścić pod stopami a końce chwycić rękami. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie grzbietu oraz dwugłowe ramienia.

Ćwiczenie 5 - Unoszenie bokiem

Odpowiednik unoszenia bokiem hantli. Należy stanąć na środku taśmy, a końce chwycić w dłonie. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie naramienne

Ćwiczenie 6 - Prostowanie przedramion

Odpowiednik prostowania przedramion na triceps z hantlą lub na wyciągu. Należy usiąść z ugiętymi nogami w stawach kolanowych. Środek taśmy umieścić na plecach a końce chwycić w dłonie. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie trójgłowe ramienia.

Ćwiczenie 7 - Uginanie na biceps

Odpowiednik uginania hantli na biceps. Należy stanąć w niewielkim rozkroku, jeden koniec taśmy umieszczamy pod stopą a drugi chwytamy w dłoń. Wykonując ćwiczenie angażujemy głównie mięśnie dwugłowe ramienia.

  Oczywiście plan treningowy można dowolnie rozbudować, rodzaj ćwiczeń z użyciem taśmy ogranicza jedynie wyobraźnia. Jest to znakomita alternatyw szczególnie dla początkujących.

Warto wykonywać taki trening 3 razy w tygodniu. 3-4 serie każdego ćwiczenia po 12-15 powtórzeń. By zwiększyć nieco intensywność, ograniczyć czas przerwy między ćwiczeniami do około 40-60 sekund. A po 3-4 tygodniach zmienić taśmę na mniej rozciągliwą lub zmniejszyć odległość między punktami uchwytu.

Jacek Bilczyński dietetyk, fizjoterapeuta, trener personalny

Dołącz do Jacka na portalu Facebook

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje