Reklama

Usterki rowerowe: Jak uratować sprzęt w razie awarii?

Nagła usterka może skutecznie zepsuć każdą wyprawę rowerową /123RF/PICSEL

Niedziałające przerzutki

Reklama

Zmianie przełożeń towarzyszy charakterystyczne terkotanie bądź nie wszystkie biegi działają prawidłowo? To znak, że najwyższa pora wyregulować przerzutki. Zarówno przednia jak i tylna przerzutka składają się z dwóch głównych części: ramienia (pantografu) i prowadnicy (wózka). Odpowiadają za zmianę przełożeń w rowerze poprzez przerzucanie łańcucha między zębatkami kasety tylnego koła (przerzutka tylna) i zębatkami mechanizmu korbowego (przerzutka przednia). Gdy przerzutka działa nieprawidłowo, trzeba najpierw dokładnie oczyścić ją z błota i innych zabrudzeń. Gdy to nie pomaga, należy sprawdzić linki, które mogą być rozciągnięte lub uszkodzone. Regulację przerzutek najwygodniej wykonać na stojaku serwisowym, jednak zaawansowani rowerzyści potrafią to zrobić nawet w trakcie jazdy!

Regulacja przerzutek to prosta czynność, która może znacząco poprawić komfort jazdy na rowerze - w końcu nie ma nic bardziej irytującego od odgłosów przeskakującego łańcucha. Po ustawieniu łańcucha na najmniejszej zębatce i mocnym naciągnięciu linki należy ustawić wychylenie prowadnicy za pomocą dwóch śrub: L i H (Low i High). Odpowiadają one za skrajne ułożenie przerzutki odpowiednio dla największej i najmniejszej koronki. Kolejnym krokiem jest użycie śruby baryłkowej do regulacji naciągu linki i weryfikacja prawidłowego działania wszystkich przełożeń. Bardzo często regulator linki (śruba baryłkowa) znajduje się przy manetce zmiany biegów, dzięki czemu podstawowej regulacji możemy dokonać nawet w trakcie jazdy - dodaje Michał Ficek z Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team.

Zabrudzone piasty

Reklama

Luz czy "hałasy" w kole, brak napędu mimo pedałowania czy mało napięty łańcuch mogą być objawami problemów z piastą. Każdy rower posiada dwie piasty - przednią i tylną. Pierwsza, o mniej skomplikowanej budowie, umożliwia obrót koła wokół osi, tylna dodatkowo jeszcze napędza cały rower. Piasty są rozbieralne lub nierozbieralne. W przypadku tych pierwszych sytuacja jest prosta - raz, dwa razy do roku wystarczy pojechać do serwisu, aby je odpowiednio nasmarować oraz sprawdzić ich stan. Piasty nierozbieralne nie podlegają konserwacji i po zniszczeniu po prostu wymienia się je na nowe.

Stan piast w kołach powinien być regularnie sprawdzany, gdyż jest to jeden z ruchomych elementów roweru, który wpływa na jego finalną funkcjonalność. Jeśli piasty kręcą się z oporem lub podczas obrotu dochodzą z nich nieprzyjemne dźwięki, konieczna jest interwencja. Mnogość typów piast na rynku niestety nie ułatwia zadania. Wymiana łożysk kulkowych bądź maszynowych niewprawionemu użytkownikowi może przysporzyć sporo problemów, tym bardziej, że do wymiany bądź serwisu takich piast niezbędny jest zestaw odpowiednich narzędzi i smarów - argumentuje Michał Ficek.

Przy częstej jeździe trzeba liczyć się z tym, że rower nie zawsze będzie bezawaryjny. Podstawowa wiedza o najważniejszych elementach i częściach rowerowych jest w takich przypadkach niezbędna. Pamiętaj jednak, że gdy nie jesteś w stanie sam naprawić usterki, lepszym rozwiązaniem będzie wybrać się do specjalistycznego serwisu.


materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje