Reklama

Jak odzyskać pieniądze za odwołany wyjazd?

Przed nami sezon wyjazdowy. Zarówno okres świąteczny jak i ferii szkolnych obfitują w wyjazdy Polaków w Polsce i za granicą. Czasami z różnych przyczyn musimy zrezygnować z urlopu. Jak w takiej sytuacji odzyskać pieniądze, które wydaliśmy na wyjazd?

Typowych sytuacji, które mogą wpływać na nasze plany wyjazdowe jest kilka. Przyczyna może leżeć zarówno po stronie biura podróży, jak i naszej. Każda z nich daje nam inne prawa i obowiązki.

Upadłość biura podróży

Reklama

Zdjęcia koczujących na lotnisku, czy w hotelowym lobby turystów to w zasadzie przeszłość. Jeżeli zdarzy się nam wyjechać na urlop z biurem podróży, które w trakcie naszego wyjazdu upadnie - wówczas mamy prawo do odzyskania pieniędzy, a także bezpłatnego powrotu do kraju. Ponadto przysługuje nam prawo do odszkodowania i zadośćuczynienia. Gdzie zwrócić się w tych sprawach? Będąc za granicą w sprawie powrotu powinniśmy skontaktować się z rezydentem touroperatora, ambasadą lub konsulatem Polski oraz urzędem marszałkowskim województwa, w którym siedzibę ma nasze biuro podróży. Marszałek ma obowiązek do zorganizowania naszego powrotu do kraju. W kolejnym kroku możemy zwrócić się z roszczeniem wobec biura z tytułu niewypłacalności. Powinniśmy skierować je do ubezpieczyciela touroperatora. Oczywiście tego typu roszczenia należy odpowiednio udokumentować, dlatego przed wyjazdem jak i w trakcie jego trwania - najlepiej na wszelki wypadek zbierać wszelkie dokumenty dotyczące wycieczki, czy poniesionych przez nas kosztów już za granicą. Jeżeli polisa ubezpieczyciela nie wystarczy na wypłaty - wówczas zostaną one realizowane z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Pieniądze powinniśmy otrzymać w ciągu 120 dni, a zatem cały proces może to potrwać kilka miesięcy.

Odwołanie lotu

Odwołanie lub opóźnienie lotu to kolejna sytuacja, w której możemy się znaleźć, stanowiąca powód do otrzymania odszkodowania. Niezależnie od tego, czy kupiliśmy bilet u tradycyjnego przewoźnika, czy w taniej linii lotniczej. Pierwsza sytuacja, w której możemy się znaleźć to odwołanie lotu. Przysługuje nam wówczas zwrot kosztu biletu. Opcjonalnie przewoźnik musi zapewnić nam lot w najwcześniejszym, możliwym terminie lub w terminie, który jest dla nas dogodny. Ponadto przysługuje nam odszkodowanie, o które powinniśmy zwrócić się do przewoźnika. Niestety są od tej zasady wyjątki. Nie przysługuje ono, jeżeli linia lotnicza poinformuje nas o odwołaniu lotu najpóźniej 14 dni przed planowanym lotem, ani jeżeli odwołanie nastąpi na skutek działania siły wyższej do której zalicza się strajki, czy złe warunki meteorologiczne. Są również sytuacje, które zwalniają linie lotnicze z obowiązku wypłaty odszkodowania nawet jeżeli linia poinformuje o odwołaniu lotu bliżej terminu wylotu. Zwolnienie to dotyczy jednak sytuacji, gdy zmiany w planie lotu są niewielkie. Warto wspomnieć w tym miejscu również o tym, że przewoźnik lotniczy w trakcie oczekiwania na lotnisku na alternatywne połączenie powinien zapewnić nam m.in. napoje i jedzenie, hotel oraz transport z lotniska do hotelu. Choć wiele osób wie, że może odzyskać pieniądze za odwołany lot - często rezygnujemy z takiej możliwości w obawie przez skomplikowanymi procedurami związanymi z odzyskiwaniem pieniędzy. Ułatwieniem w takiej sytuacji może być  usługa asystent lotu, dzięki której otrzymamy informacje o przysługujących prawach za zakłócony lot i o rekompensacie finansowej.

Rezygnacja z wczasów

Czasami choć biuro podróży prosperuje świetnie - musimy odwołać wyjazd z przyczyn życiowych leżących po naszej tronie. Jeżeli w takiej sytuacji chcemy otrzymać pieniądze za odwołany wyjazd - wówczas możemy kupić ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej. To rodzaj polisy turystycznej, którą możemy kupić planując wyjazd za granicę. Mając ją możemy otrzymać zwrot pieniędzy za odwołany wyjazd. Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji (sprawdź tutaj) działa różnych sytuacjach życiowych takich jak np. choroba, wypadek, utrata pracy, włamanie do mieszkania, kradzież samochodu, komplikacje związane z ciążą, konieczność uczestnictwa w rozprawie sądowej w sprawie rodzinnej, ale też np. w sytuacji, gdy uczelnia wyznaczy nam termin egzaminu podczas zaplanowanego wyjazdu. Powodem do skorzystania z polisy może być nawet wyznaczenie terminu pobytu w sanatorium. By otrzymać odszkodowanie z takiej polisy najlepiej wykupić ją odpowiednio wcześnie - najlepiej w momencie zakupu wycieczki, czy biletu lotniczego. Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z podróży ma również ten plus, że działa również w sytuacji, gdy jesteśmy już w podróży, ale musimy z ważnych względów ją przerwać. Wówczas otrzymamy odszkodowanie za tę część wyjazdu, z której nie zdążyliśmy skorzystać.

Rezygnacja z potrąceniem

Bywa również i tak, że musimy zrezygnować z wyjazdu nie mając polisy, która zapewni nam zwrot kosztów. Choroba małego dziecka, sprawy rodzinne, czy zawodowe mogą prowadzić do takiej decyzji. Co wówczas? Jako konsument możemy odstąpić od zawartej z biurem podróży umowy, choć suma którą otrzymamy z powrotem zostanie pomniejszona o koszty faktycznie poniesione przez organizatora wyjazdu z racji jego organizacji. Dochodzenie tego typu roszczeń może być jednak uciążliwe i czasochłonne, a nierzadko kończy się rozprawą sądową.

materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje