Reklama

Bieganie dla początkujących – od czego zacząć przygodę z tym sportem?

Bieganie staje się coraz popularniejszym wśród Polaków sportem. Szacuje się, że każdego roku przybywa około 30 proc. amatorów tej aktywności. Kraj nad Wisłą zaczyna stawać się biegającą potęgą. Co zrobić, by dołączyć do licznego grona fanów maratonów i krótszych dystansów?

Polski Związek Lekkiej Atletyki szacuje, że regularnie biega osiem milionów Polaków. Alejki spacerowe większych i mniejszych miast codziennie zapełniają się starszymi i młodszymi fanami tego najbardziej naturalnego dla człowieka sportu. Rokrocznie zwiększa się też liczba wydarzeń biegowych. Bieg OSHEE10km  czy  organizowany od kilku lat ORLEN Warsaw Marathon stał się już narodowym świętem biegania, w którym udział bierze kila tysięcy osób! Wielu Polaków chciałoby dołączyć do imprez tego typu. Nim jednak po raz pierwszy wezmą udział w maratonie, muszą się do tego odpowiednio przygotować.  

Nie od razu maraton przebiegnięto

Reklama

Bieganie to najbardziej naturalny dla człowieka rodzaj sportu, a zarazem jedna z najbardziej  efektywnych form ruchu wpływających na ogólną poprawę zdrowia. Można powiedzieć, że jest wpisany w ludzki genom. Mimo to, nie każdy powinien biegać. Przed rozpoczęciem przygody z tym sportem, warto udać się do lekarza i zbadać. Z Jeżeli doktor po zebraniu ogólnego wywiadu, zrobieniu EKG i echa serca nie znajdzie żadnych przeciwskazań, śmiało można zacząć pierwsze treningi!

Ważne, by pierwsze "zajęcia sportowe" nie były forsowaniem ponad miarę. Nie można od razu wypluwać płuc, bo grozi to zniechęceniem, a nawet poważnymi kontuzjami. Rekreacyjnego biegania nie można traktować jak zawodów. Trzeba wsłuchać się w swoje ciało i samodzielnie narzucić sobie rytm i tempo. Trudno wyobrazić sobie, że wieloletni "kanapowiec" w ciągu trzech dni stanie się Henrykiem Szostem, rekordzistą Polski w biegu na 42,195 km i wielokrotnym uczestnikiem ORLEN Warsaw Marathon. Lepiej zacząć od biegu na niewielki dystans. Nim szarpniemy się na maraton, zacznijmy od przebiegnięcia "dychy".  Idealnym wstępem może być bieg OSHEE10km, organizowany w ramach ORLEN Warsaw Matahon. Nawet kilkusetmetrowa przebieżka musi zostać poprzedzona rozgrzewką. W przeciwnym razie narazić się można na poważne urazy.

Motywacja

Początkujący adepci wielu różnych sportów, nie widząc efektów po pierwszych treningach, bardzo szybko się zniechęcają. W walce z własnymi słabościami i lenistwem pomaga odpowiednia motywacja. Dobrze jest odpowiedzieć sobie na pytanie, po co chcemy biegać. Jasno postawiony cel (na przykład poprawa kondycji, zrzucenie 3 kilogramów, start w zawodach itp.), to najlepsza motywacja. Z czasem okaże się, że do biegania nie trzeba się już zmuszać, bo ta aktywność stanie się ulubioną częścią dnia. Nie od dziś wiadomo, że w czasie biegu, w organizmie wytwarzane są endorfiny, a tak zwana euforia biegacza jest już niemal przysłowiowa. Osoby, które wkręciły się w bieganie, czują wręcz "głód" endorfin i nie wyobrażają sobie dnia bez biegania. 

Sprzęt i miejsce

W porównaniu do innych sportów, bieganie w zasadzie nie wymaga żadnego ekwipunku. Wystarczą dobre buty i odpowiednia odzież. Wcale nie trzeba zostawiać setek złotych w sklepie, żeby rozpocząć swoją przygodę. Wygodne, dobrej jakości obuwie można znaleźć nawet w popularnych hipermarketach. Biegać śmiało można w bawełnianym dresie i dopasowanym podkoszulku, nie trzeba zaczynać od kupna termoaktywnej bielizny i markowych leginsów.

Mając już buty i wygodny dres, trzeba tylko znaleźć dobre miejsce do biegania. Jakie jest najlepsze? To bliskie domu i bezpieczne. Wieczorami lepiej nie zapuszczać się w odludne części lasu. Niewskazane (i niezdrowe) są tereny przy ruchliwych ulicach. Ścieżki w parku, trasy turystyczne czy bieżnia na boisku są lepsze niż ulica. Podobnie miękkie podłoże, czyli trawa i ziemia, powinny być pierwszym wyborem przed brukiem czy asfaltem.

Dieta

Decydując się na bieganie, warto nieco zmodyfikować dietę. Nie chodzi bynajmniej o rewolucję w codziennym menu, ale o drobne zmiany. Przede wszystkim powinny się one dotyczyć posiłków przed i przed i potreningowych. W tym czasie lepiej postawić na lekkie dania. Na około dwie godziny przed bieganiem, warto zjeść węglowodany o niskim indeksie glikemicznym (dobrze sprawdzi się pieczywo razowe, kasza jaglana lub brązowy ryż). Pół godziny przed biegiem koniecznie należy nawodnić organizm. W tym celu doskonale sprawdzi się niegazowana woda, napój izotoniczny, zielona herbata lub  kawa. Wbrew popularnym mitom, napoje z kofeiną i teiną wcale nie są bardzo moczopędne.  Po zakończeniu treningu, dobrze wrzucić na ruszt trochę protein. Badania nad wytrzymałością sportowców przeprowadzane przez Vanderbilt University Medical Centre w Tennessee udowodniły, że spożycie białka i węglowodanów natychmiast po wysiłku dużo szybciej regeneruje organizm.

Czując już biegowego bakcyla i mając wyrobiona formę, warto (dla własnej satysfakcji) wziąć udział w maratonie. Nie liczy się wynik, najważniejszy jest sam bieg. Jaką imprezę wybrać? Jak zaczynać, to od przysłowiowego wysokiego konia, czyli organizowanego od 2013 r., ORLEN Warsaw Marathonu. To  jedno z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń biegowych w Polsce. Na tej odbywającej się 14 kwietnia 2019 roku imprezie można pokonać swoje słabości i spotkać fanów biegania z całego kraju!

Jeżeli kochasz bieganie i chcesz spróbować swoich sił w zawodach, zapisz się Bieg OSHEE10km To lubiane przez biegaczy wydarzenie zorganizowane zostanie w ramach ORLEN Warsaw Matahon.  Więcej tutaj: https://orlenmarathon.pl

14 kwietnia w stolicy po raz siódmy odbędzie się Narodowe Święto Biegania.


Artykuł powstał we współpracy z marką ORLEN


materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje