10 rzeczy, których nie wiedziałeś o wielkich markach sportowych

Za każdą z wielkich marek sportowych stoją jej założyciele, wyznawane wartości i ciekawa historia. Na przykład, na pomysł nazwy marki New Balance wpadł jej założyciel, Brytyjczyk William J. Riley, kiedy obserwował, jak kury, które mają tylko po 3 palce w każdej łapie, poruszają się na jego podwórku. O tej i 9 pozostałych ciekawostkach na temat wybranych marek odzieży sportowej przeczytasz w tym artykule.

Sportowe brandy takie jak Nike, Adidas czy New Balance, nie bez powodu są znane na całym świecie. Tworzą świetne produkty, kreatywnie podchodzą do promocji, a we współpracę angażują najsławniejszych atletów. 

Prawie każdy kojarzy ich logo, hasło przewodnie i którąś z reklam. Znaleźliśmy jednak kilka faktów, które zaskoczą nawet najwierniejszych fanów sportowych gigantów. 


New Balance – zawsze gotowe na zmiany 


• (Nie)znane wszystkim „N” 

Znany wszystkim logotyp New Balance przedstawiający literę N pojawił się na obuwiu marki dopiero w połowie lat 70., na modelach 320 i 620. Początek firmy jest datowany na rok 1906, więc to dość późna i odważna zmiana.

Reklama

Dzięki temu firma zaczęła być kojarzona przez więcej osób, co wpłynęło na wzrost sprzedaży.

• Pierwsi klienci? Strażacy i policjanci

Dopiero kilka dziesięcioleci po rozpoczęciu działalności New Balance otworzyło pierwsze sklepy. Wcześniej Arthur Hall, wspólnik założyciela New Balance, odwiedzał posterunki policji i remizy strażackie, aby sprzedawać swoje produkty. Strażacy i policjanci bardzo potrzebowali wygodnych butów, dlatego chętnie kupowali produkty New Balance. Dziś buty są postrzegane jako hipsterskie, ale wszystko zaczęło się właśnie od służb mundurowych.

• Seniorzy gwiazdami reklam

Model 320, który był flagowym produktem New Balance na przełomie lat 70. i 80., nie był reklamowany przez gwiazdy czy sportowców, ale przez… klika starszych osób! Był to przemyślany element strategii marki, która chciała tworzyć produkty do każdego klienta, bez względu na jego wiek, rasę czy wygląd. 

- New Balance jest kojarzone jako marka dla każdego. Dzięki różnorodności produktów nosić ją mogą zarówno dzieci, jak i osoby starsze. Oferta brandu jest bardzo szeroka – mówi Maria Pisarek, ekspert z Answear.com.


Adidas – a może Addas? 


• Spór o nazwę

Kiedy drogi biznesowe Adolfa Dasslera i jego brata Rudolfa się rozeszły (produkowali razem buty), Adolf postanowił nazwać swoją markę obuwia „Addas”. Niemiecki urząd odmówił mu rejestracji takiej nazwy, bo istniała już taka firma. Tak powstał Adidas.

• 3 paski z odzysku 

Buty produkowane wspólnie przez Adolfa Dasslera i jego brata były ozdabiane tylko 2 paskami. Jednak kiedy ich drogi się rozeszły, Adi postanowił dodać do 2 pasków kolejny, trzeci. Prawa do logotypu wykupiono od fińskiej firmy Karhu. 

Podobno Karhu sprzedała Dasslerowi symbol trzech pasków za równowartość 1600 euro i 2 butelki dobrego whisky.

• David Beckham podpisał dożywotni kontrakt z marką Adidas

Jeden z najbardziej znanych piłkarzy świata ma być do końca życia ambasadorem marki Adidas. Kontrakt, podpisany w 2003 r., opiewa na zawrotną kwotę 160,8 miliona dolarów. 


Nike – spontaniczne decyzje to najlepsze decyzje


• Wielka firma z tanim logotypem

Charakterystyczny „haczyk” kupiono za… 35 dolarów. Logotyp Nike stworzył student Portland State University na zamówienie założyciela firmy, Phila Knighta. Co więcej – początkowo logotyp nie spodobał się Knightowi, jednak ostatecznie przekonał się do niego. 

• Najpierw logo, potem nazwa

Po zakupieniu logotypu, Phil Knight zmienił nazwę swojej firmy z Blue Ribbon na Nike. W planach miał nazwę Dimension 6 lub Bengal. Na szczęście pracownicy przekonali go, aby nazwał firmę Nike, od imienia greckiej bogini zwycięstwa. 

• „Just do it” z kryminalną przeszłością

Slogan „Just do it” został zaczerpnięty z ostatnich słów skazanego na śmierć Gary’ego Gilmore’a. Wprawdzie w obliczu śmierci zabójca powiedział „Let’s do it”, ale to właśnie jego słowa zainspirowały Dana Wiedena, szefa agencji reklamowej Nike, do stworzenia genialnego hasła.

Jak widać, czasami decyzje mające wpływ na sukces firmy były podejmowane w bardzo nietypowych okolicznościach lub nawet stanowiły dzieło przypadku. Na szczęście założyciele marek odpowiednio wykorzystywali nadarzające się okazje. Dzięki temu możesz cieszyć się wygodnymi i stylowymi butami dostosowanymi do Twoich potrzeb i oczekiwań. 

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: sport | ciekawostki | Nike | Adidas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama