Reklama

Liczy się kondycja, gibkość i wytrzymałość

Dobry system treningowy powinien budować bazę dla wszystkich tych cech fizycznych, które potrzebne są wszechstronnemu zawodnikowi. Powinien budować wytrzymałość siłową, wydolność, gibkość i koordynację. Taki właśnie jest system ACS.

Na początek krótkie rozróżnienie: Mistrzowie sportu - ludzie podziwiani przez społeczeństwo już od czasów starożytnych. Podziwiani za swoją niezłomność, siłę i wolę walki.

Reklama

Idealny atleta - człowiek silny, wytrzymały, szybki i bardzo wydolny, z mięśniami twardymi jak granit, a jednocześnie gibki oraz zdolny wytrzymać najintensywniejszy nawet wysiłek.

Który sportowiec posiada powyższe cechy?

Gdybyśmy przyjrzeli się poszczególnym grupom sportowców i zadali sobie pytanie: "Którzy z nich posiadają wszystkie te cechy atlety idealnego?", wydaje się, że najbliższymi ideału są zawodnicy biorący udział w turniejach mieszanych sztuk walki. W starożytnej Grecji byli nimi zawodnicy pankrationu (gr. "walka do ostatków sił"), w Rzymie - gladiatorzy, dzisiaj - zawodnicy MMA, grapplerzy i zawodnicy formuły K1.

W myśl zasady, że każda ich słabość znajdzie swoje odbicie w walce, zwiększając szanse ich przeciwnika na nokaut, poddanie lub zdobycie znacznej przewagi, ich przygotowanie do startu jest najpełniejsze, a ich trening jest treningiem najbardziej kompletnym. Przygotowanie wojownika do walki to żmudna i ciężka harówka, pełna wyrzeczeń, rygoru treningowego połączona z hektolitrami potu zostawionego na ringu. Fighter nie ma czasu na nieefektywne treningi, interesują go tylko konkretne, najbardziej skuteczne metody treningowe i ćwiczenia.

Szkoda mu energii na półśrodki... Brzmi poważnie, prawda?

Oczywiście nie każdy z nas jest w stanie trenować i obciążać się jak profesjonalista, lecz im bliższy i bardziej podobny stanie się nasz trening do treningu zawodowców, tym lepsze efekty można uzyskać.

"System ACS" (System of Advanced Conditioning & Stretching)

Dobry system kondycyjny powinien budować bazę dla wszystkich tych cech fizycznych, które potrzebne są wszechstronnemu zawodnikowi. Powinien budować wytrzymałość siłową, wydolność, gibkość i koordynację. Siła statyczna wprawdzie przydaje się, lecz dominuje nad nią siła funkcjonalna, charakterystyczna dla konkretnej dyscypliny, oraz siła eksplozywna.

Jeśli zestawimy w trakcie jednej sesji treningowej ćwiczenia budujące wytrzymałość siłową i tlenową z ćwiczeniami koordynacyjnymi i gibkościowymi, nasz trening wejdzie w nowy wymiar, stanie się nie tylko kolejną i podobnie wyglądającą wizytą w fitness klubie, ale kompletnym i stwarzającym ciągle nowe możliwości modyfikacji i rozwoju, zaawansowanym systemem treningowym. Takim

systemem jest ACS - łączący w sobie kilka najważniejszych elementów z programów zawodników różnych dyscyplin.

Tylko najprostsze i najefektywniejsze rozwiązania

Trening ACS wykonywać można na sali fitness lub - jeśli warunki na to pozwalają - pod gołym niebem na przykład na boisku. Nie używamy do niego zaawansowanego sprzętu, maszyn kulturystycznych ani wyciągów. Pamiętajcie - tylko najprostsze i najefektywniejsze rozwiązania!

Trening ACS składa się z czterech bazowych części:

1. Rozgrzewka (ok. 15 min)

2. Trening obwodowy (ok. 40 min)

3. Gigantserie na brzuch (ok. 10min)

4. Stretching (ok. 10 min)

Rozgrzewka

Jej celem jest przygotowanie do obciążeń, jakie niesie ze sobą trening obwodowy. Wprowadzenie organizmu w tryb "praca" jest niezbędne, aby uniknąć kontuzji. To jak rozgrzanie silnika samochodu zimą, zanim wprowadzimy go na wysokie obroty. Składa się z biegu, skipów, krótkich sprintów, biegu odstawno - dostawnego, przeplatanek, klasycznej rozgrzewki stawów (krążenia ramion) oraz dołu pleców (skłony).

Dowiedz się więcej na temat: stopy | nogi | ćwiczenia | kondycja | trening

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje