Reklama

Jak dobrze ćwiczyć?

W celu przeprowadzenie efektywnego programu ćwiczeń potrzebne jest zachowanie równowagi pomiędzy poszczególnymi etapami treningu tak, aby wzajemnie się uzupełniały.

Program taki powinien uwzględniać cztery istotne aspekty, które decydują o sprawności fizycznej i zapewniają równowagę organizmu i odpowiednie rozłożenie ćwiczeń na poszczególne partie ciała.

Reklama

Głównymi i najważniejszymi z nich są:

• wydolność aerobowa,

• wytrzymałość i siła mięśni,

• elastyczność,

• relaks i regeneracja.

Każdy z tych elementów jest niezbędny do przeprowadzenia właściwego treningu, rozwijającego ciało a nienarażającego na uszkodzenia i kontuzje.

Prawidłowa wydolność aerobowa, czyli inaczej sprawność krążeniowo-oddechowa jest niezbędna do właściwej wydolności fizycznej. Wydolność aerobowa wiąże się z możliwościami serca, płuc i systemu naczyniowego odpowiedzialnego za przetwarzanie i transportowanie tlenu do mięśni.

Dlaczego wydolność aerobowa jest ważna?

Wynika to z tego, że bez dobrze funkcjonującego serca i płuc oraz organizmu przyzwyczajonego do wysiłku, ciężko jest wytrwać w jakiejkolwiek formie ruchu. Ogranicza to możliwości człowieka, jego sposób funkcjonowanie oraz niezależność. Ćwiczenia aerobowe to wszystkie czynności wiążące się z ciągłym, rytmicznym lub powtarzalnym ruchem dużych grup mięśni, pracujących dużo intensywniej niż w stanie spoczynku.

Dobrymi ćwiczeniami aerobowymi są nord walking, jogging, aerobic, jazda na rowerze i na nartach, wiosłowanie i pływanie.

Efekt treningu aerobowego

Serce staje się silniejsze i wydajniejsze, a w efekcie pompuje większą ilość krwi przy mniejszej ilości skurczy na minutę. Ćwiczenia aerobowe maja na celu wzmocnienie serca poprzez dodawanie mu obciążenia podczas ćwiczeń. W efekcie, serce w czasie spoczynku wkłada mniej energii w wykonanie tej samej pracy.

Wytrzymałość i siła mięśni

Siła mięśni to zdolność do wykonywania określonej pracy, czyli na przykład podniesienia ciężaru. Wytrzymałość to zdolność do wielokrotnego wykonywania tej pracy, czyli do ilości powtórzeń podniesienia ciężaru. Obie te cechy mają bardzo duże znaczenie dla budowania sprawności fizycznej.

Dowiedz się więcej na temat: mięśnie | ćwiczenie | stawy | ciało | ćwiczenia

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje