Romans sztuki i codzienności, czyli artyści tworzą dla znanych marek

Znane brandy coraz częściej zwracają się do artystów z propozycjami współpracy, a granica pomiędzy działalnością artystyczną a marketingiem stopniowo się zaciera. Wynik takiego mariażu sztuki i reklamy często jest zaskakującą mieszanką pomysłów, form kreacji czy sposobu postrzegania rzeczywistości.

Hennessy od dawna ściśle współpracuje ze współczesnymi artystami sceny muzycznej, wyłaniając ambasadorów marki spośród prawdziwych legend, jak na przykład Nas, który w styczniu 2013 roku wziął udział w globalnej kampanii "Wild Rabbit". Wcześniej wśród ambasadorów koniaku pojawili się bokser Manny Pacquaio, reżyser Martin Scorsese oraz wokalistka z pogranicza soulu i hip-hopu Erykah Badu. Akcja koncentruje się wokół filozofii ciągłego samodoskonalenia i rozwoju. Nas, pasjonat koniaku od wielu lat, reprezentował markę podczas prywatnego koncertu.

Hennessy, w myśli filozofii ‘never stop, never settle’ nie ustaje w swojej działalności artystycznej. Na przestrzeni lat marka pracowała z kilkoma wybitnymi artystami nad stworzeniem limitowanych edycji butelek. Entuzjaści sztuki i koneserzy koniaku mieli okazję dołączyć do swojej kolekcji butelki zaprojektowane przez KAWSa, Futurę oraz całkiem niedawno - braci Os Gêmeos.

Reklama

W 2011 roku na rynku pojawiło się 420 tysięcy butelek z projektem KAWSa, a każda z nich jest opatrzona niepowtarzalnym podpisem artysty i indywidualnym numerem, dzięki czemu ma wyjątkową wartość kolekcjonerską. Seria butelek z etykietami projektu Futury z 2012 roku to jeszcze większa gratka dla fanów sztuki nowoczesnej i koniaku oczywiście.

Stworzonych zostało zaledwie 213 egzemplarzy, a na każdej etykiecie można znaleźć kultowe wizualizacje autorstwa utalentowanego nowojorczyka. Bracia Os Gêmeos, czyli brazylijscy artyści Otavio i Gustavo Pandolfo, są jednymi z najbardziej znanych i utalentowanych przedstawicieli street art na całym świecie. Bliźniacy mają na swoim koncie liczne murale, freski, obrazy oraz instalacje. W Polsce są szerzej znani za sprawą muralu na kamienicy przy ul. Roosevelta 5 w Łodzi.

Efektem współpracy Hennessy i artystów z Sao Paolo jest unikalna kolekcja 256 tysięcy butelek. Z tej i tak skromnej puli, w Polsce jest dostępnych zaledwie 1200 sztuk. Na etykietach znajduje się projekt Os Gêmeos wraz z indywidualnym numerem, widniejącym na kodzie kreskowym.

Made by Warhol?

Andy Warhol odcisnął ogromne piętno nie tylko na pop-kulturze, ale również na współpracy pomiędzy artystami, a markami.  Kojarzymy go przede wszystkim z ikonami Marylin Monroe, pracami pokazującymi Coca-Colę czy zupę Campbell’a w puszce. Tymczasem współpracując z marką Absolut zainicjował nie tylko nową, skuteczną strategię promocji brandu, ale również pokazał drogę do zdobycia atencji wymagającego konsumenta.

"Kocham to opakowanie, uwielbiam je czuć, chcę coś zrobić..." powiedział o butelce Absolut Andy Warhol i faktycznie wziął się do dzieła. Efekt to nasycony kolorami obraz Absolut Warhol, pokazujący interesującą wariację na temat kształtu butelki. Współpraca z Andym była dla marki dopiero początkiem przygody ze sztuką. Bardzo inspirującym mariażem świata reklamy i mody, uważanej za jedną z nowoczesnych dziedzin sztuki, jest Absolut Fashion, w ramach którego projektanci tworzą kreacje dla brandu. Sukienka Davida Camerona z 1988 roku stanowiła dla Absoluta przepustkę do świata modelek i wybiegów. 

Nietypowa kolekcja mody Absolut ma również swoje polskie smaczki. W ramach globalnych działań współpracę z marką podjęli tacy projektanci, jak: Joanna Klimas, Teresa Murak, Arkadius, Marek Adamski, Katarzyna Szczotkarska, a także Ania Kuczyńska.

Moda na art


Również Reebok dostrzegł potencjał drzemiący w kulturze sztuki ulicznej i nawiązał współpracę z artystami graffiti z okazji 30-lecia powstania kultowych butów Reebok Classic Leather. Pod przewodnictwem Stasha, legendarnego grafficiarza z Nowego Jorku, prace nad nowym wyglądem butów prowadziło dwunastu artystów z całego świata: Wane, Eklips, Pose, Mad, Tati i Totem z USA, DA Flow z Meksyku, Sick System z Rosji, Rimo z Japonii, Rae Martini z Hiszpanii, Swifty z Wielkiej Brytanii i Monster z Francji.

Co powstało w wyniku połączenia sił znanej marki i street artu? Dwanaście niepowtarzalnych modeli butów, które tworzą nadzwyczajną kolekcję unikatowych sneakersów - Reebok The City Classics.

Sztuka na 4 kółkach

 

Moda na personalizację samochodów zaczęła się w latach 60 XX wieku. Część osób starała się nie tylko nadać charakter swoim autom, ale również dać upust artystycznej ekspresji. Janis Joplin jeździła psychodelicznym Porsche 356, George Harrison przemierzał ulice w swoim unikalnie pomalowanym Mini, a John Lennon miał Rolls Royce’a uznawanego za prawdziwe dzieło sztuki.

Nie trzeba było długo czekać, by marketingowcy dostrzegli w tym trendzie potencjał dla promowania marek samochodowych.  Pionierem okazało się BMW, które w 1975 roku rozpoczęło wciąż trwającą serię BMW Art Cars. Na przestrzeni lat powstało 18 wyjątkowych modeli samochodów, które są wynikiem pracy z takimi artystami jak Roy Lichenstein, Andy Warhol,  Jenny Holer, Jeff Koons, czy Frank Stella.

Coraz trudniej jest wyznaczyć konkretną granicę pomiędzy reklamą a działalnością artystyczną. Koniec końców, zdawać by się mogło, że światy marketingu i sztuki, łącząc swoje siły, coraz wierniej realizują myśl Andy’ego Warhola: "Nie ma znaczenia, czy obraz przedstawia Mona Lisę, banana, czy okulary Hansa Rittmana - ważne, żeby to było naprawdę 'pop'!".

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama