Ta cenna umiejętność powoli zanika

Rękopis to ślad, który po nas pozostanie na zawsze... Jednak już mało, kto sięga po wieczne pióro. W czwartek miała miejsce inauguracja tegorocznej, dziesiątej edycji Ogólnopolskiej Kampanii Pisania Piórem, która ożywia zanikającą sztukę ładnego pisania.

"Namawiamy, by sięgać po pióra i niezmiennie zachęcamy do odręcznego pisania. Naprawdę warto, bo w ten sposób pozostawiamy po sobie ślad, który mówi o nas, kim i jacy byliśmy. Zwracamy na to szczególną uwagę zwłaszcza w dobie komputerów, e-maili, czatów i esemesów, które sprawiają, że sztuka odręcznego pisania zanika" - powiedział przewodniczący Kapituły Kampanii Pisania Piórem, artysta grafik Andrzej Pągowski.

Organizatorem Kampanii jest Fundacja Polska Przedsiębiorcza wraz z marką Parker. Podczas dziesięciu już lat pracy nad promocją pisania odręcznego, pisania piórem, zainicjowanych zostało wiele dodatkowych działań, które przeobraziły projekt w szeroką akcję społeczną. Jej ambasadorką została w tym roku Marta Żmuda Trzebiatowska.

"W moim rodzinnym domu zawsze kultywowało się odręczne, piękne pisanie. Zwłaszcza mój tata kładł na to duży nacisk i szlifował moje pismo. Może jestem staroświecka, ale do dzisiaj chętnie sięgam po pióro, wolę listy od esemesów i nawet swoją pracę magisterską, która liczyła prawie 500 stron pierw napisałam odręcznie, a dopiero na samym końcu przepisałam ją na komputerze" - powiedziała Marta Żmuda Trzebiatowska.

Reklama

Z badań naukowych i obserwacji wynika, że z pisaniem odręcznym, szczególnie zaś z pisanie piórem wiecznym jest podobnie, jak z czytaniem książek. Ci, którzy pracują nad swoim charakterem pisma wzmacniają umiejętność koncentracji, są bardziej kreatywni, kształtują swoją samodyscyplinę, cierpliwość, a ponadto rozwijają wyobraźnię. Robiąc odręczne notatki oswajamy się z gramatyką i ortografią dzięki czemu, popełniamy mniej błędów.

Z odręcznego pisma można dowiedzieć się jednak o wiele więcej. Charakter i styl pisania świadczy o nas samych, a każdym własnoręcznie zapisanym słowem zostawiamy informację o swoich cechach i typie osobowości.

"Na podstawie odręcznego pisma możemy zdiagnozować cechy mówiące o tym, jak współpracujemy z innymi osobami i jak się komunikujemy. Zdradza, czy jesteśmy typem ekstrawertywnym, introwertywnym , czy łatwo nawiązujemy kontakty, a może przyjmujemy postawę zdystansowaną. Pismo mówi o tym jak myślimy, czy potrzebujemy logicznej analizy faktów, czy kierujemy się intuicją, jaki jest nasz dynamizm działania, podejmowania decyzji i planowania" - powiedziała grafolog, Zuzanna Górska.

W analizie pisma bardzo ważne jest ujęcie szczegółów, ponieważ to na ich podstawie oceniamy charakter osoby. Nie da się jednak powiedzieć "z kim mamy do czynienia" analizując tylko jedną cechę, albo krótki podpis. Najbardziej wiarygodna jest diagnoza na podstawie ok. 3/4 strony rękopisu, podkreśliła Górska.

"Linijką, cyrklem, kątomierzem mierzymy proporcje między strefami, wielkości owali liter, nachylenie pisma. Na tej podstawie patrzymy, jakie zespoły cech tworzą charakter pisma, dzięki czemu możemy powiedzieć coś więcej o autorze rękopisu" - dodała.

W ramach Kampanii Pisania Piórem po raz kolejny organizatorzy zachęcają młodzież szkolną do udziału w Konkursie Ładnego Pisania. W dziewięciu dotychczasowych po tytuł "mistrza pióra" sięgało ok. 36 000 uczniów z całej Polski. Inicjatywa adresowana jest też do nauczycieli, którzy zaproszeni są do promocji piśmiennictwa wśród swoich wychowanków, a także do całego społeczeństwa, które może wziąć udział w dodatkowych akcjach, jak chociażby darmowych analizach grafologicznych, warsztatach komiksu oraz konkursach piśmienniczych, które będą się odbywać w salonach Empik w Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Krakowie.

Nad całością prac czuwa Kapituła pod przewodnictwem artysty grafika Andrzeja Pągowskiego.

PAP life
Dowiedz się więcej na temat: wieczne pióro | atrament | pisanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy