Można blokować tworzenie się tkanki tłuszczowej

Czyżby student Uniwersytetu Delaware odkrył metodę zapobiegania otyłości? Adam Reese zidentyfikował białko, które decyduje o tym, że komórki macierzyste przekształcają się w komórki tłuszczowe.

Wyniki swoich badań zaprezentował w San Diego podczas dorocznego zjazdu American Society for Biochemistry and Molecular Biology. Badania, prowadzone w laboratorium profesor Anji Nohe zmierzały do odkrycia metod walki z osteoporozą. Odkrycie, którego dokonano może jednak przy okazji pomóc także w zwalczaniu plagi otyłości.

Białko endoglina a osteoporoza

Okazało się, że o losach komórki macierzystej, o tym w jaką komórkę się przekształci, decyduje białko endoglina, zlokalizowane na jej powierzchni. To od ilości tego białka zależy, czy powstanie komórka tkanki kostnej, czy tłuszczowej. Badacze z UD przyznają, że wyniki badań ich zaskoczyły. Sugerują, że ograniczenie ilości endogliny może sprawić, że organizm będzie wytwarzał więcej tkanki kostnej, co zmniejszy ryzyko osteoporozy.

O wszystkim decyduje białko endoglina

Nie wykluczają też, że manipulacja ilością endogliny może wpłynąć na zmniejszenie liczby powstających komórek tłuszczowych i organizm będzie gromadził mniej tłuszczu. Może się okazać, że kluczem do leczenia otyłości i oseoporozy będzie znalezienie metody blokowania syntezy endogliny. Naukowcy wiedzą więc, czego szukać.

Grzegorz Jasiński