Ekologiczna flota powietrzna

Samoloty pasażerskie i transportowe to niezbędne środki transportu. Spalają one jednak ogromne ilości paliwa przykładając się do narastania efektu cieplarnianego. Pojawiły się jednak nowe rozwiązania, które dają szansę na zrewolucjonizowanie lotnictwa.

Przykładem nowej, ekologicznej technologii lotniczej jest biosterowiec. W połowie grudnia 2010 roku naukowcy z E Green Technologies z Kellyton w Alabamie (USA) oraz z 21st Century Airships w Newmarket w Kanadzie, zaprezentowali taki właśnie ekologicznie napędzany największy na świecie statek powietrzny o wielofunkcyjnym zastosowaniu. Nowatorski napęd tego transportowca działa w oparciu o biopaliwo z glonów produkowane na bieżąco na pokładzie statku, nie ma więc potrzeby międzylądowań w celu tankowania paliwa.

Efektywna prędkość

Ten sterowiec nazwany Bullet 580 ma 72 metry długości i 20 metrów szerokości. Wypełnia go hel, a poszycie wykonano z kevlaru, jest więc niepalny i nie da się go uszkodzić nawet ostrzałem z broni palnej. Do tego jest naprawdę użyteczny, bo może przewieźć w dowolne miejsce świata dziesiątki ton towarów lub setki ludzi. Co istotne, pomimo imponujących rozmiarów, Bullet 580 nie tylko jest w pełni sterowny, jak samolot, ale lata też z efektywną prędkością 120 kilometrów na godzinę i osiąga wysokość przelotową rzędu 6,5 tysiąca metrów. To nowatorskie rozwiązanie powstało na zlecenie NASA. Sterowiec zaprojektowano w dwóch wersjach, pilotowanej przez człowieka i bezzałogowej.

Samolot na słońce

Drugim rozwiązaniem technologicznym dającym nadzieję na praktyczne wykorzystanie już w najbliższych latach, jest słoneczny samolot. Potwierdzają to eksperymentalne loty prototypu w pełni funkcjonalnego samolotu napędzanego wyłącznie energią elektryczną pobieraną na bieżąco ze Słońca, który nazwano Solar Impulse.

26 godzin lotu

Najważniejszy lot odbył się 7 i 8 lipca 2010 roku. Trwał 26 godzin bez przerwy. Co ważne, Solar Impulse lata też nocą, bo system, w który go wyposażono, potrafi magazynować energię słoneczną pobraną w ciągu dnia. Samolot ten lata z prędkością 50 km na godzinę i wznosi się na wysokość ponad 8,5 tysiąca metrów. Waży około 1,6 tony i wyposażona jest w pokryte 12 tysiącami ogniw słonecznych skrzydła o rozpiętości 63,4 metra.

Słoneczny impuls

Ta nowatorska konstrukcja jest wynikiem współpracy ekspertów z różnych dziedzin oraz instytucji naukowych i finansowych. Projekt kosztował 80 mln euro. Głównymi uczestnikami projektu, którego owocem jest Słoneczny Impuls, są takie instytucje, jak Europejska Agencja Kosmiczna, Federalny Instytut Politechniczny w Lozannie i Deutsche Bank.

Solar Impulse, tak jak Bullet 580, stanowi realną nadzieję na stworzenie ekologicznej floty powietrznej na całym świecie.

Reklama

Tadeusz Oszubski

MWMedia
Dowiedz się więcej na temat: samolot | ekologia | biopaliwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy