LS Airport Services

Jak dostać pracę na lotnisku?

Rynek pracy otwiera dziś przed Polakami szereg możliwości. To, co jeszcze do niedawna wyglądało na nieosiągalną dla śmiertelników egzotykę jest dziś w zasięgu pracowników, którzy mają w sobie dość konsekwencji i zapału, aby sięgać po swoje marzenia. Tak jest też z posadami związanymi z obsługą lotnisk i samolotów, które – wbrew pozorom – często nie stawiają nierealnych wymagań aby aplikować o pracę. Czego więc trzeba, żeby zacząć swoją pierwszą pracę na lotnisku? Sprawdziliśmy to specjalnie dla czytelników Interii.

Miejsce pracy, jak każde inne

Pracownikiem obsługi naziemnej lub tak zwanego PAX, czyli obsługi pasażerów w terminalu, może zostać właściwie każdy, jeśli tylko przejdzie stosowne przeszkolenie - w większości przypadków zapewniane przez przyszłego pracodawcę. Warunek jest tylko jeden: nieposzlakowana opinia i możliwość przedstawienia zaświadczenia o niekaralności. Niestety, lotnisko nie jest odpowiednim miejscem dla kogoś, kto ma swoje za uszami - nawet, jeśli ma na sumieniu tylko drobnostki. Poza tym podjęcie zatrudnienia na lotnisku nie wiąże się właściwie z jakimkolwiek obostrzeniami, jakie nie obowiązywałyby w przypadku innych typów zajęć.

Reklama

Przykładowe stanowiska pracy w lotniskowym handlingu oraz przypisane do nich zadania:

Pracownik obsługi naziemnej

*   Bezpieczny załadunek i rozładunek bagażu, frachtu i poczty do/z samolotu

*   Obsługa specjalistycznego sprzętu lotniskowego

Pracownik obsługi pasażerskiej

*   Udzielanie wsparcia pasażerom z całego świata na każdym etapie ich podróży od momentu odprawy biletowo-bagażowej, poprzez drogę do/z samolotu do odbioru bagażu, tak aby byli właściwie poinformowani i znaleźli się we właściwym miejscu o właściwym czasie, a także dbanie o jakość wykonywanej pracy według standardów lotniczych oraz oczekiwań klientów.

Koordynator Obsługi Naziemnej

*   Nadzór nad procesami obsługi samolotu, w tym nad załadunkiem, wyważaniem oraz odladzaniem samolotu. Celem pracy koordynatora jest zapewnianie bezpieczeństwa, punktualnego odlotu samolotu oraz efektywnego wykorzystania personelu i sprzętu.  Koordynator jest również odpowiedzialny za wsparcie w zakresie współpracy z firmami biorącymi udział w obsłudze samolotu, przedstawicielami linii lotniczych, Urzędem Celnym, Strażą Graniczną oraz Dyżurnym Portu Lotniczego.

Operator sprzętu lotniskowego

*   Realizacja zadań związanych z obsługą naziemną samolotów przy użyciu specjalistycznego sprzętu handlingowego (np. wózków elektrycznych i spalinowych do ciągnięcia przyczepek z bagażami, schodów oraz agregatów prądotwórczych czy pojazdów asenizacyjnych, pojazdów z wodą pitną etc.) oraz w zależności od posiadanych uprawnień,  zadań polegających na odladzaniu samolotów, obsłudze busów lotniskowych czy przewożeniu pasażerów z/do samolotu.

Oczywiście, wspomniane wyżej propozycje łatwo dostępnych zawodów pasjonaci awiacji powinni traktować jako rodzaj trampoliny, od której, zaczynając pracę na lotnisku, mogliby się odbić w swojej karierze zawodowej. Stając się członkiem personelu obsługi naziemnej można bowiem zyskać szansę na rozwój zawodowy i - jeśli tylko dołożyć odpowiednich starań - satysfakcjonujące awanse. Pod tym względem praca na lotnisku w żaden sposób nie różni się więc, jak widać, od innych zajęć.

Kto szuka, ten... znajduje

Choć dla wielu zabrzmi to zapewne nieprzekonująco, pracy na lotnisku szuka się tak, jak wszędzie indziej - najczęściej za pośrednictwem serwisów internetowych gromadzących oferty pracy czy na stronach firm zajmujących się obsługą naziemną tzw. handligiem. Warto więc trzymać rękę na pulsie i przeglądać codziennie pojawiające się ogłoszenia - być może jedno z nich wyda się nam akurat szczególnie interesujące?

Warto też zwrócić uwagę na największego w Polsce pracodawcę w branży lotniczej, który zajmuje się zapewnianiem sprawnej i wyspecjalizowanej obsługi naziemnej na pięciu polskich lotniskach - firmie LS Airport Services, gdyż prowadzi ona stały nabór na rozmaite stanowiska związane z obsługą naziemną krajowych portów lotniczych.

Choć przez lotniska przepływa rzesza międzynarodowych turystów, pracownicy nie muszą znać biegle kilku języków. By pracować na RAMPIE, w Sortowni, w Cabin Service,  czy w autobusie nie trzeba znać nawet angielskiego. Choć jest to mile widziane, nie jest to warunek konieczny. Na niektóre posady (może to być np. praca przy załadunku i rozładunku samolotów) dostaniemy się bez problemu prawem jazdy kategorii B i wykształceniem zawodowym. Rozstrzygająca będzie nasza gotowość do podjęcia nowych wyzwań, otwartość na nowe doświadczenia i chęć przyswajania wiedzy.

Nieco wyższych kompetencji będzie dla przykładu wymagała funkcja specjalisty do spraw jakości i bezpieczeństwa. Tutaj bez znajomości odpowiednich przepisów i tekstów ustaw, prawa jazdy kategorii B czy średniozaawansowanej znajomości języka angielskiego raczej się nie obejdzie.

Nie oznacza to jednak, że jeśli brakuje nam kwalifikacji, na otrzymanie takiej posady z miejsca tracimy szanse. Zaległości - zwłaszcza w wykształceniu - możemy przecież dość szybko nadrobić doszkalając się w odpowiednich dziedzinach, korzystając z różnych kursów i ofert edukacyjnych.

Najważniejszą cechą wszystkich kandydatów ubiegających się o pracę w portach lotniczych pozostaje więc, jak widać, samodzielność, konsekwencja i samozaparcie. Owszem, dobrze, by kandydaci zwracający się do firm takich, jak LS Airport Services, charakteryzowali się również sprawnością fizyczną, punktualnością i odpornością na stres. Najważniejsze jednak, by traktowali pracę w tak wyjątkowym miejscu jakim jest lotnisko nie tylko jako sposób zarobkowania, ale i rodzaj powołania.

Tekst powstał we współpracy z firmą LS Airport Services


 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama