Smartfony modyfikują działanie mózgu

Smartfony zmieniają działanie mózgu, bowiem nowe technologie zmuszają ten ludzki organ do permanentnej wielozadaniowości, do której nie jest dostosowany. Zmieniła się np. hierarchizacja spostrzeganych przez nas priorytetów - twierdzą francuscy naukowcy.

Trzymając w ręku iPhone'a, BlackBerry'ego czy inny smartfon, pozwalamy bezustanie odrywać swoją uwagę od otoczenia i zatapiamy się w wirtualnym świecie natłoku atrakcyjnych informacji. Jak ludzki mózg na to reaguje? Ostatnie odkrycia neurologów francuskich z Lyonu pozwalają lepiej zrozumieć atrakcyjność tego rodzaju nowoczesnych urządzeń oraz ich wpływ na pracę mózgu.

"Pragnienie" informacji powoduje uzależnienia

Ich zdaniem, pociąg do nadmiernego używania smartfonów jest spowodowany przez umiejscowiony w mózgu "ośrodek nagrody". Ma on kluczową rolę w motywowaniu, odczuwaniu przyjemności oraz w uzależnieniach. Neurony, które tworzą ten układ, reagują wobec zbliżającej się nagrody - wpierają więc działanie, które ma szansę zrealizować ten cel. Ostatnie badanie na małpach wykazały, że niektóre neurony reagują w podobny sposób na informacje przekazywane przez sms czy e-mail.

Reklama

Ośrodek w mózgu powoduje, że poszukując stymulacji, nakierowany jest on na poszukiwanie informacji potencjalnie ważnej. Takie ciągłe "pragnienie" informacji powoduje zjawisko uzależnienia.

Nie wiadomo, czy stosowanie smartphonów ma trwały wpływ na funkcjonowanie mózgu - obecnie naukowcy sądzą jedynie, że w mózgu pojawiły się nowe obszary przeznaczone do użytkowania nowych technologii.

Zagubiony mózg

Mózg posiada zdolność hierarchizacji priorytetów i do spontanicznego dostosowania w zależności od kontekstu - stąd myśli o pływaniu pojawiają się, gdy widzimy basen, a rzadziej - gdy jesteśmy na zebraniu w pracy. Technologie mobilne takie jak smartfony powodują, że człowiek jest w jednym momencie otoczony wieloma kontekstami: siedząc na brzegu basenu, równocześnie dzięki łączności internetowej i skrzynce mailowej można zajmować się telepracą, podczas gdy siedzący obok kolega z biura pokazuje na swoim telefonie zdjęcia z wakacji. Mózg gubi się, nie wie gdzie jest priorytet, musi nauczyć się je na nowo określać i hierarchizować.

Zabawki technologiczne stały się istotnym elementem organizacji życia rodzinnego, społecznego, zawodowego. Człowiek nauczył się z nich korzystać, nie zdając sobie sprawy z obciążenia, jakie stanowi to dla zdolności koncentracji uwagi. Ostanie badania w zakresie neurologii sugerują, że trzeba zastanowić się nad prawdziwym treningiem mózgu w zakresie wielozadaniowości, i to już w szkołach, by przygotować dzieci do permanentnego bycia "online".

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy