Konopie indyjskie modyfikują mózg

Substancje zawarte w konopiach indyjskich, z których wytwarza się marihuanę, mogą prowadzić do zmian w mózgu.

Naukowcy z Uniwersytetu Maryland w Baltimore potwierdzili to w najnowszych badaniach, prowadzonych na szczurach. Ich wyniki publikuje w najnowszym numerze czasopismo "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Bardziej "męski" mózg

Naukowcy z Maryland badali wpływ tych substancji na młode samice szczurów. Odkryli, że pod ich wpływem mózg samic staje się bardziej "męski". Już wcześniej zauważono, że w porównaniu z samcami, mózg młodych samic szczura produkuje znacznie więcej komórek w obszarze tak zwanego ciała migdałowatego, sterującego emocjami i zachowaniami społecznymi zwierząt. Dotyczy to tak zwanych komórek glejowych, istotnych dla ochrony i utrzymania właściwych warunków pracy neuronów.

Wpływ na mózg człowieka

Teraz okazało się, że pod wpływem środków przypominających swym działaniem kanabinoidy ten rejon mózgu samic rozwijał się w sposób charakterystyczny dla samców, a ich późniejsze zachowanie miało zdecydowanie bardziej "męski" charakter. Naukowcy podkreślają, że nie wiedzą jeszcze, czy podobny mechanizm może działać także u ludzi. Ich zdaniem, te badania powinny jednak pomóc także w lepszym rozumieniu wpływu substancji zawartych w konopiach indyjskich na mózg człowieka.

Grzegorz Jasiński