Homo longi, czyli Człowiek Smok: Odkryto nowy gatunek człowieka

Aż trudno uwierzyć, że choć dzisiaj żyje na Ziemi tylko jeden gatunek ludzi, kiedyś istniało ich tak wiele. Nowy odkryty został niedaleko Rzeki Smoczej, czyli Amuru. Dlatego nazwano go Człowiekiem Smokiem.

Rzeka Smocza, a dokładnie Rzeka Czarnego Smoka to inaczej Amur, zwany po chińsku Heilongjiang. Od niego swą nazwę wzięła cała przygraniczna prowincja chińska w Mandżurii, blisko granicy z dalekowschodnią częścią Rosji. To tam odnaleziono datowane na 146 tysięcy lat szczątki kolejnego gatunku człowieka pierwotnego, a dokładnie jego czaszkę.

Czaszka została odkryta dość dawno, bo jeszcze podczas budowy mostu w 1933 roku. Trzy lata temu trafiła do naukowców z uniwersytetu w Hebei. Oni dokonali jej pomiarów i ponownych skrupulatnych bada. Ich wyniki poznaliśmy teraz, a są one zgoła sensacyjne.

Okazuje się bowiem, że czaszka należy do zupełnie nowego, nieznanego dotąd gatunku człowieka kopalnego, który na dodatek jest relatywnie bliski człowiekowi współczesnemu i może stanowić brakujący element układanki o ewolucji ludzi. A może przeciwnie, właśnie tę ewolucję bardzo zagmatwa.

Homo longi, czyli Człowiek Smok z Chin

Istotę tę nazwano Homo longi od nazwy rzeki Heilong Jang. Hei to czarny, a long to smok, stąd owego pradawnego człowieka z Chin nazywa się teraz Człowiekiem Smokiem. Badana czaszka należała zapewne do osobnika płci męskiej i dość zaawansowanego wiekiem, bo około 50-letniego. Można założyć, że 146 tysięcy lat temu ludziom pierwotnym niezwykle trudno było dożyć takiego wieku z uwagi na głód, choroby i ataki drapieżników.

Prof. Chris Stringer z brytyjskiego Muzeum Historii Naturalnej, który badał Człowieka Smoka wraz z Chińczykami, opisuje czaszkę jako bardziej pojemną od Homo erectus i Homo heidelbergensis, znajdującą się blisko czasem ludzi współczesnych i neandertalczyków. Przypomnijmy, że dotąd uważano neandertalczyków za naszych najbliższych wymarłych krewnych, od których przejęliśmy nawet część DNA.

W wypadku Europejczyków i mieszkańców Azji może to być około dwa procent pochodzącego od człowieka neandertalskiego, który zamieszkiwał Eurazję od około 400 tysięcy lat temu do około 24 tysięcy lat temu, gdy zniknął. Niewykluczone, że został wyparty czy wytępiony przez człowieka współczesnego.

Badania Homo longi z Chin wskazują na to, że był on bliżej spokrewniony z człowiekiem współczesnym niż neandertalczycy. A zatem to on stanowi ważny element układanki w ewolucji starszych i wymarłych gatunków ludzi w Homo sapiens. Istota ta była człowiekiem o dość sporych rozmiarach, większych niż neandertalczycy. Możliwe, że dlatego, iż musiała się przystosować do życia w trudnych warunkach panujących wówczas na terenie obecnych północno-wschodnich Chin.

Może to oznaczać, że nasza ewolucja przebiegała inaczej niż zakładaliśmy, a z pewnością inaczej przebiegała w Azji. Co więcej, możliwe, że linie ewolucyjne ludzi zamieszkujących Azję zasadniczo różniły się od linii osobników w Europie.

Wiele wskazuje na to, że Homo longi i Homo sapiens miały wspólnego przodka, który żył na kontynencie azjatyckim milion lat temu. Zdaniem badaczy, Homo longi to trzecia główna linia rozwojowa człowieka obok Homo neanderthalensis i Homo sapiens, absolutnie kluczowa w Azji.

Europejscy badacze mają nieco wątpliwości i zastanawiają się, czy nie kwalifikować Człowieka Smoka do szczątków Homo daliensis, czyli pierwotnego człowieka z Dali, odkrytego w Chinach w 1978 roku. Do dzisiaj nie wiadomo dokładnie, jak go klasyfikować - czy jako późnego Homo erectus, czy jako archaicznego Homo sapiens, czy może jako chińskiego człowieka heidelberskiego.

Chińczycy nie mają jednak wątpliwości, że Homo longi to co innego. Nie jest człowiekiem z Dali, nie jest też neandertalczykiem ani Homo sapiens. To nowy gatunek odrębnie klasyfikowany i stanowiący ważną, choć nie do końca jeszcze zrozumiałą gałąź naszego drzewa ewolucyjnego.

- Czaszka ma pewne cechy typowe dla archaicznych Homo, jednak mozaika cech prymitywnych i pochodnych sprawia, że odróżnia się od wszystkich znanych dotychczas gatunków - uważa prof. Qiang Ji z uniwersytetu Hebei.

A to by znaczyło, że znamy naszego zupełnie nowego i najbliższego przodka należącego do odrębnego i wymarłego już gatunku ludzi.