SB>1 Defiant. Demon prędkości

SB>1 Defiant w zawisie. Czy trafi do armii Stanów Zjednoczonych? /Sikorsky/Boeing /INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama

Sikorsky Aircraft Corporation i Boeing pracują nad wielozadaniowym śmigłowcem SB>1 Defiant, który ma w przyszłości zastąpić wielką flotę maszyn typu Black Hawk i Apache. Właśnie nastąpił oblot tego niezwykłego statku powietrznego.

SB>1 Defiant (oznaczany pierwotnie jako SB-1) powstał jako efekt doświadczeń z eksperymentalnym śmigłowcem Sikorsky X2 i S-97 Raider, w odpowiedzi na wymagania amerykańskiego programu "Future Vertical Lift-Medium", którego celem jest zastąpienie w przyszłości obecnie użytkowanych śmigłowców. Defiant w wersji transportowej został przedstawiony szerokiej publiczności w połowie 2014 roku. Trzy lata później producenci zaprezentowali wersję szturmową, w której zamontowana zostanie kabina załogi w układzie tandem, z podwieszonym działkiem i pylonami do przenoszenia uzbrojenia.

Reklama

Wspólne dla obu wersji mają być układ napędowy i przeniesienia mocy, system sterowania, współosiowy układ dwuwirnikowy z przeciwbieżnymi wirnikami, pchające śmigło z belką ogonową i poziomymi statecznikami, a także środkową część kompozytowego kadłuba. Segmentowa budowa śmigłowca ma pozwolić na obniżenie kosztów produkcji i utrzymania maszyn, a także możliwość wymieniania elementów pomiędzy różnymi wersjami śmigłowca.

Demon prędkości

Układ napędowy w postaci współosiowego układu dwuwirnikowego z przeciwbieżnymi wirnikami i pchającym śmigłem, napędzany silnikiem Lycoming T55, znanym z CH-47 Chinook, ma zapewnić śmigłowcowi prędkość przelotową do 460 km/h.

Układ z przeciwbieżnymi wirnikami jest znany od lat, przede wszystkim dzięki projektom Nikołaja Iljicza Kamowa, który był prekursorem wykorzystania tego typu układu. Amerykanie w obecnym projekcie uzupełnili wirniki główne ogonowym śmigłem pchającym, które pozwala na osiąganie dużych prędkości.

Nie wiadomo jedynie, w jaki sposób projektanci poradzili sobie z drganiami przy dużych prędkościach, wynikającymi z pracy dolnego wirnika w obszarze zawirowań wywołanych pracą wirnika górnego, które są problemem znanym ze wszystkich śmigłowców napędzanych układem Kamowa.

Przesuwany oblot

Jeszcze w połowie 2018 roku projektanci informowali, że oblot SB>1 będzie miał miejsce do końca 2018 roku. Jednak w połowie grudnia ogłoszono, że termin pierwszego lotu zostanie przesunięty na początek 2019 roku. Jak poinformowano na konferencji prasowej wynikało to z niewielkich problemów technicznych. Ogłoszono, że wynika to z przedłużających się prób naziemnych układu napędowego i nieustalonych jeszcze limitów obciążeniowych kadłuba i elementów nośnych. Próby na ziemi ukończono 14 stycznia.

Konkurent Defianta, zmiennowirnikowy Bell V-280 Valor, został oblatany 18 grudnia 2017 roku. W trakcie pierwszego etapu badań, trwających do 6 lutego 2018 roku czas pracy wirników przekroczył 52  godziny, a maszyna spędziła w powietrzu 8 godzin, osiągając maksymalną prędkość 150 km/h i pułap około 300 metrów.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy