Rosjanie zamieniają stare Łady w wojskowe buggy. Szaleństwo?

Rosyjskie przedsiębiorstwo Urałwagonzawod ogłosiło na swoim Telegramie, że zwróciło się w stronę modyfikacji samochodów cywilnych. A konkretniej modelu VAZ-2104, znanego lepiej jako Łada, który zmienia w wojskowe buggy.

Rosyjskie przedsiębiorstwo Urałwagonzawod ogłosiło na swoim Telegramie, że zwróciło się w stronę modyfikacji samochodów cywilnych. A konkretniej modelu VAZ-2104, znanego lepiej jako Łada, który zmienia w wojskowe buggy.
Stare Łady dla wojska. Po modyfikacjach służą jako buggy /Telegram/Urałwagonzawod /domena publiczna

Witaź, czyli producent należący do koncernu Urałwagonzawod, odpowiadającego za budowę maszyn, w tym produkcję czołgów podstawowych T-72, BMPT Terminator, T-90 i T-14 Armata, poinformował o swoich planach na najbliższą przyszłość. Obejmują one m.in. modyfikację samochodów cywilnych, głównie modelu VAZ-2104/Łada 2104, który zmieniają się w lekkie wojskowe buggy.

Jak możemy przeczytać we wpisie na Telegramie, gdzie producent ogłasza tę inicjatywę, odnowione pojazdy zostaną wysłane do jednostki składającej się zarówno z pełnoetatowego personelu wojskowego, jak i ochotników z Iszymbaju i okolicznych regionów Baszkortostanu. Witaź chwali się też, że wcześniej jego inżynierowie z powodzeniem poprawili osiągi pojazdów terenowych Łada Niva

Odnawiają radzieckie starocie

Reklama

Żebyśmy jednak mieli jasny obraz sytuacji, WAZ-2104, znany na Zachodzie jako Łada 2104, to osobowe kombi produkowane wprawdzie aż do 2012 roku, co może sugerować względnie nowoczesną konstrukcję, ale nic bardziej mylnego. Pierwsze modele zjechały z linii montażowych już w 1984 roku - początkowo produkowane przez radzieckie zakłady WAZ, a następnie przez rosyjski AvtoVAZ, RosLada i IżAwto - więc to zdecydowanie relikt minionej epoki. 

Samochód mierzy 4180 mm długości, 1610 mm szerokości oraz 1440 mm wysokości, oferując sporo miejsca zarówno pasażerom, jak i pojemny bagażnik. Jeżeli chodzi o jego możliwości, pod maską kryje się silnik o pojemności 1,5 litra i mocy około 72 KM, który wyróżnia się niezawodnością i prostotą konserwacji. Napęd na tylne koła zapewniać miał przyczepność i stabilność niezbędne do poruszania się w trudnych rosyjskich warunkach, a w zależności od preferencji kierowców do wyboru była cztero- lub pięciobiegowa manualna skrzynia biegów.

Teraz będziesz wojskowym buggy

Łada 2104 może osiągnąć prędkość maksymalną ok. 140 km/h, co wygląda imponująco jak na pojazd z lat 80. ubiegłego wieku i znacznie przekracza potrzeby transportowe statycznego użytkownika. Ale czy to wystarczy, by Łada Riva odniosła sukces jako wojskowy buggy? Trudno powiedzieć, bo rosyjskie przedsiębiorstwo nie informuje, jakie dokładnie modyfikacje przechodzi auto. 

Niemniej, jak zawsze w przypadku podobnej transformacji, potrzebne są zabiegi zwiększające wytrzymałość, możliwości terenowe i współczynnik przetrwania, które często obejmują modyfikacje amortyzatorów, opon, nadwozia, silnika i zawieszenia pojazdu. 

Szczególnie istotne wydają się możliwości pokonywania nierównego terenu i przeszkód, więc korzystne byłoby z pewnością także zwiększenie prześwitu, chroniące przed potencjalnymi uszkodzeniami ze strony kamieni i gruzu. Nie bez znaczenia jest też modyfikacja nadwozia, w tym odpowiednie malowanie i opancerzenie chroniące przed ostrzałem z broni ręcznej i uszkodzeniami od odłamków oraz klatki bezpieczeństwa zwiększające przeżywalność na wypadek dachowania. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja | Ukraina | Łada
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy