Nowe hummery w akcji

Około 60 zmodyfikowanych HMMWV kit 4 i 5 trafiło na przełomie stycznia i lutego do żołnierzy Polskiej Grupy Bojowej Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie.

Do tej pory Polacy korzystali z Hummerów kit 2, od których nowe pojazdy różnią się przede wszystkim lepszym opancerzeniem i mocniejszymi silnikami.

Jedne z najpopularniejszych

HMMWV - High Mobility Multi Purpose Wheeled Vehicle, czyli w wolnym tłumaczeniu wysokiej mobilności wielozadaniowy kołowy pojazd, to obecnie jeden z najpopularniejszych na świecie środków transportu taktycznego. Jego produkcja rozpoczęła się w połowie lat osiemdziesiątych, po tym, jak w końcu lat 70. ubiegłego wieku US Army ogłosiła zapotrzebowanie na uniwersalny pojazd transportu taktycznego. Nowe wozy miały zastąpić eksploatowane w siłach zbrojnych USA lekkie samochody terenowe, w tym m.in.: M151, M274 Mule , M880, M561 Gamma Goat, M718, M792. Z trzech firm - AM General z pojazdem XM966 wywodzącym się z wozu rozpoznawczego XR311 Dune Buggy, Teledyne Coptinental z Cheetahem i Chrysler Defence Division z wozem XM988, ostatecznie wygrał AM General.

Reklama

Od Azji po Afrykę

Produkowany przez firmę AM General Hummer jest obecnie podstawowym pojazdem armii amerykańskiej, a ponadto użytkuje go prawie pięćdziesiąt armii na całym świecie, w tym m.in. armia duńska, hiszpańska, turecka, egipska, izraelska, kolumbijska i egipska. Hummery swój bojowy chrzest przeszły w działaniach zbrojnych w Panamie (1989) i od tamtej pory używane były m.in. Kuwejcie (1991), Somalii (1994), byłej Jugosławii (od 1996) oraz Afganistanie i Iraku (od 2003).

Do polskiej armii Hummery trafiły w 2004 roku w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej. Polskie Siły Zbrojne otrzymały wówczas 217 pojazdów HMMWV.

Cięższe, ale zwinne

PKW w Afganistanie dysponuje ponad setką przekazanych nam przez Amerykanów HMMWV. Zdecydowaną większość z nich do niedawna stanowiły Hummery kit 2, których opancerzenie nie do końca odpowiadało wymaganiom współczesnego pola walki. HMMWV kit 4 i 5 są nie tylko lepiej opancerzone, ale także wyposażone w elektrycznie obracane wieżyczki strzelców pk i mk-19 oraz systemy gaśnic przeciwpożarowych. Mimo zwiększonego ciężaru (dodatkowe kilkaset kilogramów pancerza), samochody - dzięki nowym silnikom - bardzo dobrze sprawują się w terenie.

Krzysztof Wilewski,

sekcja informacyjno-prasowa PKW Afganistan

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy