Harpia. Nowe samoloty wielozadaniowe dla Polski

Polskie samoloty F-16 w 2030 roku mają przejść modernizację. Nowe maszyny z programu Harpia mają zastąpić wysłużone Su-22 i MiG-29. /Bartek Bera /INTERIA.PL
Reklama

Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało przyspieszenie w programie pozyskania samolotu wielozadaniowego nowej generacji dla Sił Powietrznych RP o kryptonimie Harpia. Minister Mariusz Błaszczak wydał stosowne polecenie szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, generałowi Rajmundowi T. Andrzejczakowi.

Zgodnie z oświadczeniem Centrum Operacyjne MON przyszły wielozadaniowy samolot bojowy o kryptonimie Harpia ma zapewnić nową jakość w działaniach lotniczych, w tym też wsparcie na polu walki. Samolot ma pozwolić na penetrację obszarów środowiska, gdzie przeciwnik stosuje taktykę całkowitego odcięcia dostępu do przestrzeni powietrznej nad teatrem działań wojennych. Będzie działał w środowisku sieciocentrycznym mając zdolności do prowadzenia zakłóceń elektronicznych z powietrza i współpracy z siłami powietrznymi sojuszników.

Ponadto, resort poinformował o postępach w badaniu przyczyn katastrofy samolotu MiG-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego 6 lipca 2018 w okolicach miejscowości Pasłęk w województwie warmińsko-mazurskim. Wynika z niego, że Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP) zleciła wykonanie wielu ekspertyz, m.in. Wojskowemu Instytutowi Technicznemu Uzbrojenia w zakresie środków pirotechnicznych fotela katapultowego czy Instytutowi Technicznemu Wojsk Lotniczych w zakresie działania instalacji paliwowej. Informacji Komisji udzieliły także Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 i 4.

Reklama

Analiza Harpii

Faza analityczno-koncepcyjna w programie Harpia została uruchomiona przez Inspektorat Uzbrojenia MON 23 listopada 2017. Celem programu jest zwiększenie możliwości realizacji zadań w ramach ofensywnej i defensywnej walki z potencjałem powietrznym przeciwnika oraz zadań wykonywanych w celu wsparcia działań lądowych, morskich i specjalnych. Ponadto, przewiduje się pozyskanie zdolności do prowadzenia zakłóceń elektronicznych z powietrza, co oznacza pozyskanie specjalistycznych zasobników lub zintegrowanego, pokładowego systemu walki radioelektronicznej.

Do udziału w postępowaniu zgłosiło się pięć podmiotów: amerykańskie Boeing Company i Lockheed Martin, polski Fights-On Logistics, szwedzki Saab Defence and Security i włoski Leonardo. Swoje propozycje dotyczące systemów walki radioelektronicznej złożyły izraelski Elbit Systems EW and SIGINT - Elisra, polsko-izraelskie konsorcjum Griffin z Elta Systems i szwedzki Saab Defence and Security.

Wcześniej, resort obrony wykluczył możliwość zakupu 96 używanych myśliwców wielozadaniowych F-16A/B Fighting Falcon. W 2030 będące na wyposażeniu Sił Powietrznych RP 48 myśliwców F-16C/D Block 52+ mają przejść modernizację techniczną MLU, czyli modernizację, która zwiększy ich wartość bojową i pozwoli na wydłużenie resursów. Wśród analizowanych wariantów były możliwości pozyskania fabrycznie nowych F-16V Block 70/72 czy samolotów 5. generacji F-35 Lightning II.

Według pierwotnych planów, proces odbioru nowych samolotów miał rozpocząć się w 2024. Program Harpia ma pozwolić na wymianę floty 29 samolotów myśliwskich MiG-29A/UB i MiG-29G/GT oraz 18 myśliwsko-bombowych Su-24M4/UM3K.

Rafał Muczyński

MilMag
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy