Eagle - szwajcarski orzeł dla komandosów

Testy szwajcarskiego wielozadaniowego pojazdu Eagle przeprowadzili na poligonie w podwarszawski Sulejówku byli żołnierze wojsk specjalnych. Bo to pojazd dedykowany szczególnie komandosom

Eagle z napędem 4x4 jest przystosowany szczególnie do prowadzenia patroli, akcji bezpośrednich, konwojowania, rozpoznania, rozpoznania artyleryjskiego, operacji specjalnych, może mieć także zastosowanie jako pojazd wsparcia logistycznego lub medycznego na terenie objętym konfliktem zbrojnym.

Jego producentem jest koncern General Dynamics European Land System, a pojazd jest wytwarzany w Kreuzlingen w Szwajcarii. Pojazd już zdążył się sprawdzić. Jego największym użytkownikiem są Niemcy, W Bundeswehrze jest ponad tysiąc pojazdów Eagle. Takimi "orłami" jeżdżą także szwajcarska policja i wojsko a także duńska armia. Łącznie w tych państwach używanych jest ok. 2 tys. pojazdów tego typu.

Reklama

Eagle sprawdził się już na wojnie.  Był podstawowym pojazdem niemieckiej armii podczas operacji NATO w Afganistanie, a uwagi niemieckich żołnierzy były powodem dokonania przez producenta modyfikacji, w wyniku czego powstał pojazd w wersji, którą testują teraz polscy specjalsi.

Maszyna waży 7 ton a w pełni wyposażony i załadowany (z cargo, uzbrojeniem, wieżą strzelca itd.) może ważyć do 10 ton. Napęd Eagle to 4x4 a opancerzenie chroni załogę przed kulami i wybuchami min. Jego najbezpieczniejszym miejscem jest tzw. klatka, czyli kabina, która została skonstruowana w ten sposób, aby nawet przy poważnym zniszczeniu pojazdu żołnierze przeżyli. Samopompujące się koła powodują, że Eagle nawet po przestrzeleniu opon może "uciec" z np. miejsca zasadzki.

Siedem ton wagi nie przeszkadza Eagle w dynamice. Ten pojazd potrafi zrobić pełny obrót w promieniu 14 metrów a w terenie zachowuje się wyjątkowo stabilnie.

Ta mobilność i zwrotność pojazdu zagwarantowana jest dzięki zastosowaniu nowatorskich, opatentowanych rozwiązań technicznych zawieszenia, transferu mocy oraz stabilizatora przeciwpochyłowego. Pojazd posiada system umożliwiający nawet pracę w terenie skażonym oraz automatyczny system przeciwpożarowy kabiny i przedziału silnika. Może być wyposażony w wieżę dla strzelca lub wieżę bezzałogową, system ochrony i obrony, zagłuszania, namierzania itp.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: militaria
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy