Franczyza: wchodzić w to czy nie?

Systematycznie rośnie liczba przedsiębiorców decydujących się na współpracę franczyzową. Dotychczasowe statystyki pokazują, że ten system radzi sobie w Polsce coraz lepiej. Jak będzie w tym roku?

Czym jest franczyza i na czym polega?

Polska  Organizacja Franczyzodawców zrzeszona w Europejskiej Federacji Franczyzy definiuje franczyzę jako szczególny rodzaj kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwami. Podmiot nadrzędny przekazuje własną wiedzę, asortyment, prawo do używania znaku towarowego oraz inne ustalone uprzednio świadczenia i usługi przez cały okres trwania umowy. W zamian za to, podmiot podrzędny zobowiązuje się uiszczać wyszczególnione w umowie opłaty oraz inne świadczenia na rzecz franczyzodawcy.  Współpraca oparta na licencji może przybrać rozmaitą formę: franczyzobiorcy mogą kierować wyłącznie jednym punktem, a mogą zobowiązać się do otworzenia kilku punktów na danym obszarze. Chwalą oni system ze względu na mniejsze ryzyko związane z otworzeniem własnego biznesu i możliwość otrzymania wsparcia od bardziej doświadczonych przedsiębiorców. „Choć muszę dzielić się zyskami, mam silnego sprzymierzeńca. Wolę to niż samotną walkę o klienta gołymi rękami” – przyznaje poznański właściciel placówki należącej do sieci bankowej.

Reklama

Franczyza w Polsce z historią w tle

Franczyza przybyła do Polski tuż po przełamaniu monopolu własności państwowej - w 1989 roku - wraz z innymi rewolucyjnymi przemianami gospodarczymi i politycznymi. Pierwszy franczyzobiorca otworzył w Polsce sklep z kosmetykami znanej francuskiej firmy Yves Rocher. Dziesięć lat później, kiedy eksperci ogłosili stabilizację rynku, liczba systemów franczyzowych sięgnęła setki, zaś kolejną dekadę później powiększyła się ponad sześciokrotnie. Według „Raportu o rynku franczyzy” sporządzonego przez firmę doradczą PROFIT system, przekroczyła już próg tysiąca. W imponującym tempie rośnie także liczba placówek franczyzowych – to już około 60 000 punków. Statystyki mówią same za siebie – franczyza w ciągu ćwierćwiecza rozwinęła się w naszym kraju na ogromną skalę i nie wzruszył jej nawet kryzys gospodarczy sprzed kilku lat.

Partnerstwo franczyzowe – kto rządzi w tym związku?

Podpisanie umowy franczyzowej przypomina zawarcie związku małżeńskiego. Jeżeli partnerzy dobrze się dogadują, związek trwa wiele lat, jeśli zaś nie udaje się wspólnie osiągnąć zamierzonego celu - obydwie strony muszą się rozstać. Decydując się na współpracę oparta o licencję, oba przedsiębiorstwa chcą tego samego: jak największych zysków ze sprzedaży. „Każda franczyza powinna być oparta na strategii WIN-WIN. Warunkiem rozwoju firmy franczyzodawcy jest rozwój biznesu franczyzobiorcy. Współpraca musi opierać się na wzajemnym szacunku i pomocy ze strony franczyzodawcy: stałego doradztwa, szkoleń pracowniczych, działań marketingowych oraz wielu innych kwestiach” – mówi rzecznik prasowy firmy eSmokingWorld, Jerzy Jurczyński.

Franczyza – jaka czeka ją przyszłość?

Choć brak jeszcze najnowszych danych, to jednak poprzednie analizy każą pozytywnie patrzeć na rozwój usług franczyzowych w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że nadal dominującymi branżami będą gastronomia, branża spożywcza i odzieżowa. To tu otwiera się najwięcej nowych punktów, choć równocześnie występuje także stosunkowo duże ryzyko - w 2013 roku z licencji zrezygnowało najwięcej placówek. Od dłuższego czasu obserwujemy rozwój systemów franczyzowych ze sfery finansów i bankowości – to również nie powinno się zmienić. Wielu przedsiębiorców woli jednak szukać niszy w branży o dużym potencjale. I to właśnie może okazać się ścieżką prowadzącą do komercyjnego sukcesu. Dynamicznie rozwija się choćby branża e-papierosów. W centrach handlowych i na osiedlach mnożą się niewielkie stoiska sprzedające elektroniczne papierosy, liquidy i inne akcesoria. Skąd ta popularność? „Polacy przekonali się, że e-papieros to zdrowsza alternatywa dla tradycyjnego papierosa i sposób na ograniczenie nałogu. Sektor rozwija się dynamicznie, a nasza firma gwarantuje realną i mierzalną pomoc każdemu partnerowi”- odpowiada przedstawiciel największej sieci dystrybucji e-papierosów w Europie, eSmokingWorld Jerzy Jurczyński. Komentatorzy przewidują, że rok 2015 będzie dobrym okresem dla większości osób, które zdecydowały się na współpracę franczyzową. Czy prognozy te okażą się prawdziwe? Na odpowiedź trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

Sprawdź: franczyza e-papierosy

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: e-papierosy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy