Łódź z czasów Mieszka I. Tak konserwuje się zabytki

W środę 16 listopada dna jeziora Lednickiego wydobyto pochodzącą z X wieku łódź jednopienną. Prawdopodobnie została zrobiona przez jednego z rzemieślników, którzy związany byli z dworem Mieszka I - mówi dr Krzysztof Radka z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Teraz zabytek trafił do konserwacji.

Wydobyta z jeziora tzw. dłubanka ma ok. 10 m długości. Wykonana została z jednego pnia drewna lipowego. Upływ czasu, nietrwałość materiału, działające na nią przez ten czas środowisko wodne i upadające na łódź belki dawnego mostu poznańskiego, spowodowały liczne pęknięcia. Z tego względu obiekt został wydobyty w kilku elementach.

Jak mówi kierownik zakładu archeologii podwodnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dr hab. Andrzej Pydyn, jednostka została odnaleziona w czasie wcześniejszych badań.

- Zlokalizowaliśmy ją już w latach 90. W wyniku współpracy Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy i Muzeum Historii Polski z Warszawy została podjęta decyzja o jej wydobyciu i konserwacji - powiedział.

Dr Krzysztof Radka z UMK w Toruniu z zakładu archeologii podwodnej podkreśla, że historia łodzi sięga być może końca X wieku i prawdopodobnie została ona zrobiona przez jednego z rzemieślników, którzy związany byli z dworem Mieszka I.

Akcja wydobycia łodzi rozpoczęła się na początku października. Ze względu jednak na stan obiektu był to niezwykle skomplikowany i długotrwały proces.

- Zeszliśmy na głębokość 9,5 m, w odległości mniej więcej 75 m od linii brzegowej w środkowej partii jeziora Lednickiego. Łódź wyglądała jakby była w całości, obłożona mułem, opadami dennymi, ewidentnie miedzy reliktami mostu - powiedział archeolog, który kierował grupą nurków zajmujących się wydobyciem obiektu.

Reklama

Popularne łodzie

Kierownik Wczesnopiastowskiej Rezydencji na Ostrowie Lednickim, oddziału Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy dr Janusz Górecki, powiedział że tego typu łodzie były bardzo popularne wśród ówczesnych Słowian.

Jak mówił, łodzie wykonywane z jednego pnia drewna wykorzystywane były powszechnie już od VI wieku i umożliwiały ówczesnym Słowianom pokonywanie odległości nawet setek kilometrów.

- Istniały dwa typy łodzi - bojowe, jak w przypadku najazdów Słowian, bądź łodzie typu gospodarczego. W przypadku łodzi bojowych, były one egzemplarzami dużymi od 7 do 10, blisko 11 m i takie łodzie są znane m.in. z Jeziora Lednickiego. Rozmiary tych dłubanek świadczyły też o tym, że mieściło się tam spokojnie 10 wojowników w pełnym uzbrojeniu i naprawdę te obiekty robią ogromne wrażenie - powiedział Górecki.

Wyspa Ostrów Lednicki - zdaniem wielu historyków - to miejsce chrztu Mieszka I. Stąd pochodzi jedna z największych kolekcji zabytków z początków chrześcijaństwa, z najstarszym w Polsce relikwiarzem - fragmentem krzyża Chrystusa. Niewykluczone, że relikwiarz jest pamiątką z czasu chrztu Mieszka I. Wyspa ma ok. 7,5 ha, w X wieku zamieszkiwało ją według szacunków historyków od 700 do nawet 2 tys. mieszkańców. Głębokość jeziora okalającego wyspę sięga od 8-12 metrów.

Konserwacja

Obiekt w poniedziałek został przewieziony do Torunia. Po wykonaniu niezbędnych prac konserwatorskich łódź będzie eksponatem wystawy stałej w Muzeum Historii Polski w Warszawie jako wieloletni depozyt przekazany przez Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy