E3: mocne uderzenie Sony

Wraz z otwarciem imprezy E3 Expo, ujawnione zostały najbardziej wyczekiwane premiery targów. Sony zaprezentowało swoją konsolkę PlayStation Portable i przedstawiło najbliższe plany związane z branżą elektronicznej rozrywki.

Wymiary PSP to 170 x 74 x 23 mm, waga - 260g. Urządzenie ma służyć nie tylko do gier, ale też odsłuchu muzyki i oglądania filmów. Konsolka została wyposażona w panoramiczny, 4,3-calowy ekran prezentujący 16,77 mln kolorów w rozdzielczości 480x272 piksele.

Wprawdzie podczas konferencji Sony nie pokazało działających gier, a jedynie sekwencje wideo, ale - jak twierdzą dziennikarze obecni na E3 - jakość obrazu jest niezwykle wysoka. Prezentacja potwierdziła spekulacje, że urządzenie ma możliwości zbliżone do stacjonarnej konsoli PlayStation 2.

Odpowiednią oprawę dźwiękową zapewniają wbudowane głośniki stereo i wyjście słuchawkowe. Konsolka jest "napędzana" przez procesor Sony działający z częstotliwością 333 MHz. Jednostka centralna ma do dyspozycji 32 MB pamięci głównej i 4 MB pamięci podręcznej. Wbudowana bateria litowo-jonowa zapewnia od 2,5 do 10 godzin pracy (w zależności od wykonywanych działań).

Filmy i gry będą dystrybuowane na nośnikach UMD - małych krążkach o pojemności 1,8 GB. W konsoli zastosowano wystające ponad obudowę przyciski, co ma ułatwić sterowanie w grach. Oczywiście ich rozkład jest podobny do znanego z kontrolerów do stacjonarnych konsol Sony.

Niezwykle bogate są możliwości komunikacyjne PSP: port USB 2.0, moduł komunikacji bezprzewodowej 802.11b, slot na karty Memory Stick Pro Duo i obsługa "podczerwonych" standardów IR Remote (SIRCS) oraz IrDA robią wrażenie.

Konsola zadebiutuje pod koniec roku w Japonii, a w pierwszych miesiącach 2005 r. trafi na rynki amerykański i europejski. Sony planuje w ciągu pierwszego roku sprzedać 3 mln sztuk PSP. Klientelą, którą Sony chce pozyskać w pierwszej kolejności, są ludzie w wieku od 18 do 35 lat.

Mniejsze środki Sony skieruje do promocji PSP na "zróżnicowanym i zmieniającym się" rynku nastolatków. Taka strategia to zapewne efekt wysokiej - jak można się domyślać - ceny urządzenia. Być może Sony chce też uniknąć bezpośredniej konfrontacji z produktami dominującej na rynku konsol przenośnych firmy Nintendo.

Podczas swojej konferencji prasowej Sony poinformowało też o obniżce ceny PlayStation 2 - w Stanach Zjednoczonych ta konsola kosztuje teraz 150 USD. Koncern zapowiedział również wprowadzenie do swej oferty oprogramowania, które pozwoli na wykorzystywanie podłączonej do Internetu konsoli PS2 z kamerką EyeToy w charakterze wideotelefonu.

Firma przedstawiła też plany związane z konsolą PlayStation 3, a dokładnie - z przeznaczonym dla niej procesorem Cell. Układ jeszcze w tym roku trafi do stacji roboczych, które znajdą zastosowania w produkcji grafiki trójwymiarowej i prowadzeniu symulacji fizycznych.

Produkcją takich zestawów i ich sprzedażą oraz oprogramowaniem zajmie się współtwórca układu - firma IBM. Później podobne maszyny, ze zmodyfikowanym oprogramowaniem i specjalistycznymi narzędziami, będą przez Sony oferowane branży gier wideo i studiom zajmującym się tworzeniem efektów specjalnych. Gdy możliwości układu będą już w pełni opanowane przez deweloperów, Sony rozpocznie produkcję PS3.

Reklama



(4D)

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy