Jak skręcić, by nie zboczyć

Dziś zajmiemy się tym, jak skręcać quadem. Jak zachowuje się czterokołowiec w trakcie tego manewru i jak powinien reagować na to kierujący?

Osoby pierwszy raz jadące quadem widzą kierownicę jak przy motocyklu i spodziewają się podobnych reakcji pojazdu przy jego prowadzeniu.

Jednak quad zachowuje się inaczej niż motocykl. Gdy skręca się ostrożnie z małą prędkością praktycznie nic się nie dzieje. Quad wszystkimi kołami przylega do podłoża. Gdy pokonuje się łuk z większą prędkością, quad wykazuje tendencje do przechylania się na zewnętrzną stronę zakrętu. Dlatego przy małym doświadczeniu kierującego niewłaściwe wejście w zakręt może spowodować oderwanie od podłoża kół znajdujących się po wewnętrznej stronie zakrętu, co może doprowadzić do wywrotki. Dlatego ważna jest rozwaga i ćwiczenie właściwych odruchów.

Reklama

Prawidłowa pozycja przy skręcaniu

Zabierając się quadem za pokonanie zakrętu, należy przed nim zwolnić i określić w międzyczasie, w którą stronę droga nas prowadzi. Jeżeli już wiemy, która to strona, w nią właśnie skręcamy kierownicę. Co dalej? Dalej czujemy jak quad próbuje wyrzucić nas z siodła na zewnątrz łuku po którym jedziemy. Żeby się nie dać, trzeba nasz tułów wychylić w stronę, gdzie skręcamy, co pozwoli na przeniesienie ciężaru ciała na tę nogę, która znajduje się wewnątrz łuku. Natomiast zewnętrzną nogą zapieramy się o podnóżek, próbując jakby wypchnąć quada na zewnątrz zakrętu. Takie "cyrkowe figury", czyli odpowiednie balansowanie ciałem, pozwolą nam na bezpieczne i sprawne pokonanie zakrętu.

Co robić, gdy quad zaczyna się unosić

Pamiętać trzeba, że w momencie, gdy zacznie quada stawiać na boczne koła, należy z umiarem skręcić kierownicą w przeciwną stronę i lekko ująć gazu, co pozwoli na ustabilizowanie toru jazdy. Nie można w takim momencie próbować za wszelką cenę przejechać zakrętu, bo wywrotka murowana. Należy również wystrzegać się odruchu podpierania nogą tak jak ma to miejsce przy jeździe na motocyklu czy rowerze. W trakcie jazdy nogi zawsze powinny spoczywać na podnóżkach.

Dla zaawansowanych - skręcanie na poślizgu

Jak już potrenuje się przy małych prędkościach, to można próbować pokonywanie zakrętów poślizgami (tzw. Slajdami). Sprawia to naprawdę dużą przyjemność. Ale co zrobić, żeby wejść w poślizg quadem? Przenosi się ciężar ciała na odpowiednią stronę. Przeciwną nogą wypychamy quada na zewnątrz zakrętu dodając więcej gazu, przez co tylne koła zaczynają uślizgiwać się. Wtedy należy już tylko kontrować kierownicą i z umiarem operować gazem. Oczywiście ilość gazu powinna być tak dobrana, żeby wprowadzić quada w lekki poślizg - zbyt dużo gazu może doprowadzić do niebezpiecznego obrócenia quada, co u mniej doświadczonych riderów może prowadzić do wywrotki.

Ćwiczenia należy oczywiście rozpocząć przy małych prędkościach najlepiej na miękkim podłożu, żeby w razie czego nie poobijać sobie tego i owego. Zawsze trzeba pamiętać o ochraniaczach i zdrowym rozsądku.

Jarek Kobierski i Grzegorz Głowienka

Quadzik
Dowiedz się więcej na temat: quad
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama